KINQ: Slechte deurbel, geen support

UPDATE: Ik heb mijn klacht gedeponeerd bij www.klachtenkompas.nl , een poot van de Consumentenbond. Die confronteren een bedrijf hier dan mee in de hoop een oplossing te bewerkstelligen. Zo'n bedrijf moet zich dan wel hebben aangesloten bij Klachtenkompas. Kinq was dat niet, maar deed dat na enige tijd wel en toen werd mijn aankoopbedrag snel teruggestort. Opgelost! Kinq en Consumentenbond worden bedankt. (20-9-2016)

------

Een deurbel, die gekoppeld aan de huiselijke wifi zorgt dat je m overal kunt horen (en nog een heleboel meer doet, zoals een video opnemen van de persoon die aanbelt) - het lijkt de logische volgende stap in de digitalisering van het leven. Maar onze eerste poging daartoe lijkt mislukt en alles wijst er ook op dat we tevens ons geld kwijt zijn. Korte versie: we hebben zo'n wifi-deurbel aangeschaft bij het bedrijf Kinq.nl ( q aan het eind) en we krijgen het ding niet fatsoenlijk aan de praat. We hebben geklaagd maar de support komt niet in actie (behalve dan te zeggen dat ze in actie komen). Als je dan boos mailt dat je je geld terug wil wordt er gereageerd dat men niet weet dat je een probleem hebt. Hopeloos.

Een paar problemen: De installatie van het apparaat is onhandig. De voeding van het ding eindigt in een haaks stekkertje. Dat is gezien de constructie van het apparaat wel begrijpelijk, maar het impliceert tevens dat je in je deurpost een enorm gat moet boren om alleen een draadje door te laten. We hebben daarom de draad doorgeknipt, een klein gat gemaakt en later de draad weer verbonden. Nu ziet het er netjes uit.

Maar de eerste dag dat dat ding aan stond kregen we steeds de melding 'Camera Offline'. De support begreep het ook niet. Een dag later was die boodschap verdwenen en leek hij het te doen. Toen bleek het volgende. Het apparaat heeft een alarm functie, die reageert op beweging of infrarood. Dan begint-ie te trillen of te loeien en berichten te sturen dat er iemand aan de deur staat. Ik kan me daar het nut goed van voorstellen, maar aangezien het ding reageert op iedere auto en fietser die langsrijdt en ook op de in de wind wapperende bladeren aan de boom naast ons huis wil ik die optie heel graag afzetten. Dat kan niet. Het loeien wel, maar het trillen en berichten sturen niet. Tientallen berichten moest ik na enkele uren met de hand verwijderen en dat gaat zo door totdat je de bel helemaal af zet. Er is weliswaar een optie waarmee je dat (en ook de gevoeligheid van de detector) kunt regelen, maar die knoppen zijn lurp. Er gebeurt niks als je er op drukt.

Dan de software maar eens opnieuw installeren dachten we. Dat was geen verbetering want de bel doet het nu helemaal niet meer 'Password error' zegt-ie. In de handleiding staat dat je een wachtwoord moet intikken als je verbinding maakt met de wifi in het apparaat - maar die verbinding komt zonder wachtwoordprompt tot stand. In de setup van het apparaat zit wel een wachtwoordprompt, maar volgens de handleiding moet je die leeg laten. Maar of ik dat nu doe of er het (wel verstrekte maar niet gebruikte) wifi wachtwoord intik, het doet er niet toe. Het blijft 'Password error'.

Dus nu hangt er een bordje op de deur dat de bel defect is en of men wil kloppen. Dat is extra vervelend omdat wij een bed & breakfast runnen in een oud postkantoor. Als er gasten aanbellen gebeurt het dus frequent dat we dat niet horen omdat het een nogal groot pand is. Een wifi deurbel zou een uitkomst zijn, maar helaas. Maar Kinq is echt een naam om te onthouden ;-(  (3-7-2016)

Tags: