"Ik schaam me om bij de belasting te werken"

Twee ambtenaren van het ministerie van Financiën hebben mij los van elkaar gezegd dat ze zich soms schamen om bij de Belastingdienst te werken. Een van hen suggereerde dat ik een klachtenbrief zou schrijven. De reden voor deze hartekreet van loyale ambtenaren - want dat is het - is het feit dat de Belastingdienst bijna compleet onbereikbaar is voor de belastingbetalers die met vragen zitten over hun aangifte.

Wij runnen een kleine bed&breakfast (zie www.deoester.nl) en daarvoor behoefden wij een BTW-nummer. Belastingtelefoon gebeld om te vragen hoe we zulks realiseren. Maar kregen daar  niemand te pakken, ook niet na diverse pogingen. Het is echt hopeloos.

De site van de Belastingdienst maakt duidelijk dat ze daar inmiddels email hebben, maar dat betekent niet dat je de dienst zomaar een mailtje kan sturen. Je moet eerst contact met ze hebben en dan kun je eventueel een mailadres krijgen.

Dus dan maar per oude post een briefje gestuurd met onze details en het verzoek om ons een BTW-nummer toe te wijzen.

Een maand gewacht maar geen antwoord gekregen. Diverse malen weer geprobeerd om via de Belastingtelefoon duidelijkheid te krijgen, maar dat lukt pas als ik na ettelijke mislukte pogingen zomaar wat nummer intik in respons op de computer van de Belastingtelefoon. Zo kom ik uiteindelijk bij een ambtenaar die volstrekt terecht kan melden dat ik bij het verkeerde loket ben en die bereid is een intern mailtje te sturen met het verzoek om contact met mij op te nemen.

Dat gebeurt, en zo krijgen we ons BTW-nummer. Maar de oorspronkelijke brief is nooit aangekomen of kwijtgeraakt, maar was in ieder geval zinloos.

Dan wordt het tijd voor de eerste BTW-aangifte. Daarvoor zitten we met een aantal vragen, zoals: de  ontbijten voor onze gasten kopen we in bij de lokale middenstand. Die geeft keurige kassabonnen uit waarop de BTW staat vermeld, maar, als er cash is betaald, moeten we dan een handgeschreven bon vragen ten bewijze dat die bon inderdaad van ons is en niet van een ander?

Bij de lokale supermarkt heeft men al duidelijk gemaakt daar geen zin in te hebben, maar dit soort vragen willen we dus even voorleggen aan de Belastingdienst.

Ditmaal meteen een ouderwetse brief gestuurd, maar na twee weken nog geen antwoord, dus toch weer naar de Belastingtelefoon. Is wederom zinloos. Ondertussen komt de deadline voor de aangifte in zicht en de BTW is daarin strikt.

We maken een als gevolg van dit gehannes incomplete aangifte en stoppen die, vergezeld van een kopie van de onbeantwoorde brief in de brievenbus van de Belasting zelf.

Nu wordt er wel gereageerd. Ik krijg meteen een ambtenaar aan de telefoon die zich namens de dienst excuseert en me belooft dat binnenkort een medewerker antwoord zal geven op mijn vragen. n. Een paar dagen later belt een vriendelijke mevrouw met de vraag wanneer ze langs kan komen. Allemaal heel vriendelijk, maar mijn vragen staan al in een brief (inclusief het verzoek om een schriftelijk antwoord. Afijn, ze komt langs, maar nu blijkt niet om mijn vragen te beantwoorden, maar om ze nogmaals te inventariseren. Ze gaat dan  binnen de dienst op zoek naar de antwoorden. Ze laat keurig haar email an telefoonnr achter, maar meldt me de volgende dag  dat eigenlijk iemand anders zich met de horeca bezig houdt en dat die in september contact met mij op zal nemen. Toch weer een paar weken wachten dus.

20 augustus 2014